دلار 10 ‌نرخی شد!

گروه اقتصادی: بازار ارز همچنان متشنج است، کسی ارز نمی‌خرد و نمی‌فروشد و فقط بساط دلالی‌ها گسترده‌تر شده است. اکنون دلار 10‌نرخ دارد. دلار که دولت یازدهم وعده داده بود تک‌نرخی می‌شود، در حال حاضر چندین نرخ دارد. به گزارش مهر، گشت‌و‌گذاری در میدان فردوسی تهران حکایت از آن دارد که اکنون 10 ‌نرخ برای دلار در پایتخت وجود دارد که در مبادلات رسمی و غیررسمی مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس، نرخ رسمی بودجه ۳۳۰۰ تومان، نرخ رسمی بانک مرکزی ۳۷۵۳ تومان، نرخ مسافری توریستی ۴۴۸۰ تومان، نرخ رسمی موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، نرخ رسمی تزریقی به صراف ۴۷۸۵ تومان، نرخ فروش رسمی صراف به مردم ۴۸۰۰ تومان، نرخ فروش رسمی صراف در کف بازار ۴۸۵۰ تومان، نرخ فروش رسمی صراف بدون ثبت در سنا ۴۹۰۰ تومان، نرخ فروش حواله شرکتی ۴۸۶۰ تومان و نرخ فروش حواله شخصی ۴۹۲۰ تومان است. اکنون بسیاری از بازارها به خاطر همین تلاطمات ارزی، تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و نرخ‌های عجیب و غریبی در آنها اعمال می‌شود. در این میان صرافی‌های غیرمجاز همچنان نفس می‌کشند و صرافی‌های مجاز را با رفتارهای خود آزار می‌دهند. بازار ارز ایران، روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد و مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه داشته باشد. یکی از صرافان می‌گوید: بر اساس آنچه اکنون در بازار مشهود است، صرافی‌های غیرمجاز و برخی دلالان، لیدر بازار شده‌اند و بازار را هدایت می‌کنند؛ مقابل پاساژ افشار و لاله‌زار همچنان شلوغ است و رفت و آمد دلالان را به خود می‌بیند. فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی هم به نوعی فعالیت غیرمجازها در عرصه صرافی‌ها را تایید کرده و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کار ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز چه زمانی به سرانجام می‌رسد، ادامه داد: امروز بالغ بر ۶٠٠ صرافی مجاز در حال فعالیت هستند که البته ممکن است برخی تخلفات را هم انجام دهند که به هر حال با آنها به نحو مقتضی برخورد می‌شود. حیدری گفت: برخی تحرکات در بازار ارز در صرافی‌های مجاز اتفاق نمی‌افتد، بلکه در محل‌های مشهوری تخلف می‌کنند.
دولت به شعب بانک‌های خود اعتماد ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز بیان داشت: سختگیری برای فروش دلار پالس گران شدن مخابره می‌کند. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به وضع بازار ارز و نحوه مدیریت بانک مرکزی، اظهار داشت: با برخی روسای بانک‌ها و افرادی که در مسائل اقتصادی دخیل هستند در زمینه بازار ارز صحبت کرده‌ام، آنها می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل دولت این است که به شعب بانک‌های خود اعتماد نمی‌کند. وی با بیان اینکه نقد کارشناسان اقتصادی به دولت را تایید و قبول دارد، ادامه داد: اگر دولت به شعب بانکی خود اعتماد کند و توزیع ارز را از این طریق انجام دهد، خیلی از مسائل حل می‌شود. وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، بیان داشت: بسیاری از اقدامات دولت برای کنترل التهاب بازار ارز از جمله قواعد مالیاتی بر فروش ارز و ‌بگیر و ببندها جواب نداد، این مسائل نشان می‌دهد ایراد و مشکل بازار ارز جای دیگری است. وی با بیان اینکه ایراد بازار ارز از عدم اعتماد است، گفت: اگر بانک مرکزی به شعب بانکی خود اعتماد و توزیع ارز در بازار را از طریق سیستم خود انجام و اجازه دهد صرافی‌ها در قالب روش سنتی خود عمل کنند، می‌توان تا حدودی بازار را کنترل کرد. این نماینده مجلس با اشاره به دریافت مالیات از  ارز، عنوان کرد: شاهد بودیم که مالیات بر فروش ارز نیز بی‌تاثیر بود چرا که افراد حاضرند مالیات دهند چرا که از فروش ارز ده‌ها برابر سود می‌برند، باید تاکید کرد روش‌هایی که تاکنون انجام شده پاسخ نداده است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تاکید براینکه بانک مرکزی باید به شعب بانکی خود اعتماد و اقدام کند، اظهار داشت: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای برای فروش ارز مسافرتی مدارکی چون اصل پاسپورت، اصل ویزا و اصل برگه عوارض خروج از کشور را خواسته است، باید گفت این سختگیری‌ها پاسخ منفی دارد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سختگیری‌های بانک مرکزی در بازار ارز نتیجه مناسبی به دنبال ندارد، گفت: در واقع این سختگیری‌ها این پالس را به بازار می‌دهد که قرار است ارز گران‌تر شود و مسؤولان می‌خواهند مانع افزایش قیمت شوند، بنابراین دولت با چنین اقداماتی گرانی را تسهیل می‌کند.
تأمین ارز مسافرتی جزء کوچکی از نیاز ارزی کشور است


سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ارز مسافرتی جزء کوچکی از نیاز کشور است و دولت باید برای نیاز اصلی برنامه‌ریزی کند. محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خانه ملت، بااشاره به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ارائه اصل پاسپورت، ویزا و برگه خروج از کشور برای دریافت ارز مسافرتی، اظهار داشت: مدیریت بازار ارز نیازمند کار کارشناسی و  جامع‌الاطراف است، فروش ارز مسافرتی جزئی از تصمیم کلی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار باید به آن بپردازد. وی  با بیان اینکه برای مدیریت ارز باید دید وسیع‌تر شود، بیان داشت: ارز مسافرتی جزء کوچکی از نیاز ارزی کشور است، باید بانک مرکزی نیاز ارزی کشور را تامین کند. وی تاکید کرد: بانک مرکزی بر اساس تکلیفی که دارد باید قیمت مناسبی برای ارز در نظر بگیرد و برای تعیین این رقم باید براساس مدیریت شناور عمل کند، این کار تکلیف مسلم بانک مرکزی است و نباید از آن شانه خالی کند. مفتح با تاکید بر اینکه ارز مسافرتی بخش کوچکی از نیاز کشور است، بیان داشت: بیشترین نیاز ارزی کشور در بخش واردات کالا، ماشین‌آلات و مواد اولیه است.